Reisverslagen:

Hieronder vindt je mijn reisverslagen die ik, indien mogelijk, periodiek zal laten publiceren op deze pagina.
De dagen die ingevuld zijn zijn blauw van kleur en hierop kun je klikken om het reisverslag te lezen.

Dag 1 t/m 7 Dag 8 t/m 16 Dag 17 t/m 22

Km. Vertrek: Km. Gefietst: Km. Aankomst: Van: Naar: Hoogtemeters:
Dag 1:       Santiago
Dag 2:       Santiago
Dag 3: 0 69 69 Santiago Porteverda 726
Dag 4: 69 65 134 Porteverda Baiona 764
Dag 5: 134 98 232 Baiona Viano do Castello 627
Dag 6: 232 56 288 Viano do Castello Entre Ambos os Rios 376
Dag 7: 288 59 347 Entre Ambos os Rios Geres 1230

Top

Na een intense ontmoeting op het vliegveld met de taxi naar het hotel, hier de bagage van Hanneke neergezet en lopend naar de stad gegaan. Na een heerlijke lunch in een tapasbar verder door de stad gegaan. Omdat het Hemelvaartsdag was waren er veel muzikale optredens in de stad soms met Spaanse dansen erbij. We zijn  de grote kerk nog in geweest en hadden geluk. Vanwege de hemelvaart werd het grote wierookvat geslingerd. We zagen dit nu voor de tweede keer, maar wat een imposant gezicht. Kortom een prachtige eerste dag samen na 6 en een halve week. Wij wilden de volgende dag vertrekken. Echter toen wij wakker werden bleek het heel erg te regenen en te onweren. Helaas moeten besluiten om het vertrek maar een dag uit te stellen. In de middag werd het droog en zijn we de stad nog in geweest. In het begin van de avond nog een mooi openlucht concert meegemaakt van een groot orkest. Zaterdag eindelijk vertrokken. Heerlijk om weer op de fiets te zitten. Richting Portugese grens. De route liep over de pelgrimsroute van Lissabon naar Santiago.
Heel veel wandelaars gezien op de verharde maar een  groot deel onverharde route. Iedereen wenste ons een buen camino, maar helaas wij fietsten de andere kant op. Uiteindelijk aangekomen in Ponteverda, bleek een overnachting toch wel een probleem. Waar we vroegen was het vol.
Met hulp van een pension eigenaar zijn we op een prive adres terechtgekomen. Waar we door een klein Portugees vrouwtje overdreven omhelst en gezoend werden. Wij denken dat ze blij was dat er extra inkomsten waren. Ook de was werd voor een kleine vergoeding gedaan. De volgende dag ging de route voor een groter deel langs de kust. De reis ging voorspoedig, totdat een flinke glas splinter in de achterband van Marius terecht kwam met een lekke band tot gevolg.
In de namiddag voor het eerst onze  nieuwe tent opzet gezet. Dit ging snel. Prima tent. Maandag verder gegaan dit verliep voorspoedig. Maar elke dag is er wel iets en op maandag bleek een pont die we ingepland hadden niet te varen. Gevolg was dat we 20 km om moesten fietsen. Uiteindelijk op een soort van surfcamping terecht gekomen.
Dinsdag zijn we weer landinwaarts gegaan we hebben zeker 30 km langs de Lima gereden op een ecovia, een onverhard fietspad maar geweldig om te rijden. Het was mooi weer, mooie uitzichten op de rivier en geurende eucalyptus bomen en zeer weinig mensen. De camping waar we terecht kwamen bleek een topkok in de keuken te hebben, het eten was verrukkelijk, we hebben gesmuld!!!.
Woensdag bleek een ware klimdag te worden. We zijn het natuurpark Peneda-Geres ingereden. Echt heel veel klimmen, maar ook veel watervallen en beekjes e.d. Prachtig om te fietsen maar erg vermoeiend. Aangekomen op de camping, alwaar het gebruikelijke ritueel van een biertje, de tent opzetten en bijkomen onder een lekkere douche.

Km. Vertrek: Km. Gefietst: Km. Aankomst: Van: Naar: Hoogtemeters:
Dag 8: 347 61 408 Geres Braga 785
Dag 9: 408 0 408 Braga Porto
Dag 10: 408 84 492 Porto Cinfaes 1230
Dag 11: 492 56 548 Cinfaes Pinhao 757
Dag 12: 548 0 548 Pinhao
Dag 13: 548 38 586 Pinho Coimbra 385
Dag 14: 586 0 586 Coimbra
Dag 15: 586 77 663 Coimba Fiqueiros do Vinhos 1563
Dag 16: 663 0 663 Fiqueiros do Vinhos

Tot nu toe gereden 663 km met daarin 8248 hoogtemeters

Deze ochtend weer fris en fruitig vertrokken met als doel Braga en het hoogtepunt daar Bom de Jesus. Na een aantal kilometer besloten om de rode weg op de kaart te mijden en een binnendoor weg te nemen. Op de kaart rijden zijn we toch een beetje verleerd dus op de eerste rotonde ging het al fout een afslag te vroeg afgeslagen en 12 kilometer voor niets gereden met nog veel klimmen ook. Maar we kregen hier ook wat voor terug, een zeer bijzondere kerk met een apart beeld. Op de straat allemaal stalletjes waar je van alles kon kopen gerelateerd aan deze kerk. Na dit bezoek weer terug naar het punt waar we fout zijn gereden. Nu wel de goede weg genomen een mooie route meet veel vergezichten. Aan het eind van deze weg, binnen door naar de weg die naar de Bom de Jesus leidde. Wat opnieuw bewezen werd is dat binnendoor nogal eens een opgave kan zijn, qua klimmen en een bestrating uit klinkers, lekker fietsen dus. De bom de Jesus bleek bovenop een bergtop te liggen, dus dat hebben deze fietsers maar uit de verte bekeken. Verder naar Braga, de tent opgezet op de stadscamping  en hierna de stad in, zeer gezellige stad, lekker rondgekeken en gegeten.

Besloten, mede op aanraden van een stel fietsers die we spraken op de camping, om naar Porta te gaan per trein, de route erheen zou om te fietsen druk en oninteressant zijn.

Makkelijke treinreis van een uurtje, aankomst op station Sao Bento in Porto, prachtig station met taferelen van oude geschiedenis op blauwe tegels, een verassing toen we uit de trein stapte!

Moeite om een hotel te vinden, druk, weekend . porto vonden wij niet heel bijzonder, voornamelijk overladen met toeristen wat op alle mogelijke manieren werd uitgebuit door middel van treintjes helikopter vluchten boven de stad enz. Gegeten bij een Italiaan in een oud Unesco gebouw, wat duur was en zeer tegenviel.

Verder langs de Douro gefietst  dachten langs het water op te gaan maar dit viel zwaar tegen, het ging op en neer door de kleine dorpjes die op zich ook niet erg boeiend waren. De wegen gaan hier veelal steil omhoog dus het was soms lopen naast de fiets.

Via Cinfeas verder naar Pinhao, bleef hetzelfde, zeer vermoeiend, waren blij in het dorp makkelijk een kamer te hebben gevonden!

Dagje uitgerust en met de trein op advies van hotelbaas langs de Alto-Douro gegaan, prachtig, vlak langs het water en de wijnvelden op de ronde bergen goed kunnen bekijken.

Dinsdag vol goede moed de fietsen weer opgeladen en op pad. Weer steil omhoog, na een paar kilometer hebben we de moed opgegeven, het was niet leuk meer… naar het treinstation in Regua gefietst en hier de trein genomen naar Porto en overgestapt naar Coimbra. Hier konden we onze geplande route weer oppakken en waren we ook gelijk uit de drukte van de grotere steden, want het fietsen op rode wegen hierom heen is ook geen lol.

Heerlijk in Coimbra rondgezworven en veel toeristische bezienswaardigheden bezocht, indrukwekkende universiteit bibliotheek en het paleiscomplex.

In de middag een Fado concert met uitleg. In de ochtend nog even naar de plaatselijke fietsen maker voor een nieuwe derailleur kabel, het schakel proces liep nl. niet meer zoals het moest…het was zo gepiept door een kundig fietsenmaker voor 10 euro beide fietsen, kom daar es om in Nederland..

Verder de bergen weer in,  een lange klim van zo’n 25 km .die goed te doen was kwam niet hoger dan 6%, met mooie gezichten op de steile dalen.

We hadden een camping op het oog, Quinta la Fonte, die gerund werd door 2 Nederlandse dames, midden in de natuur. Dit hebben we geweten na 3 km. hobbelen over een stenig zandpad in de middle of no-where aangekomen, maar wel een paradijselijk plekje , waar je de stilte nog kan horen….ons tentje aan een beekje opgezet onder de bomen en hier heerlijk een dagje bijgekomen, ons laten verwennen door de kookkunsten van de dames en gewandeld naar de waterval. Het was nog moeilijk afscheid te nemen van deze plek en de leuke sfeer, de kippen, geiten en  de honden maar we moeten verder….

Km. Vertrek: Km. Gefietst: Km. Aankomst: Van: Naar: Hoogtemeters:
Dag 17: 663 49 712 Fiqueiros do Vinhos Tomar 316
Dag 18: 712 96 808 Tomar Montargil 649
Dag 19: 808 57 865 Montargil Arraiolos 629
Dag 20: 865 27 892 Arraiolos Evora 174
Dag 21: 892 75 967 Evora Alcacer do Sal 513
Dag 22: 967 64 1031 Alcacer do Sal Melides 412

Tot nu toe gereden 1031 km met daarin 10879 hoogtemeters

Op het moment dat we dit schrijven hebben we net gehoord, gelezen en op de tv in de cafeetjes gezien dat er een enorme bosbrand woedt precies in het deel dat we 10 juni verlaten hebben!

Heel bizar, gemaild met de camping om te horen van de Lidewij ,hoe het daar is en of ze veilig zijn, kregen terug dat er NOG niets is verbrand op het terrein maar ze de vlammen kunnen zien en er al een bekende is omgekomen, huizen en paardenstallen van bekenden zijn verbrand. En het nog niet over is. We proberen het te volgen hier maar is moeilijk in het Portugees, het is wel een echte ramp hier en er zijn 3 dagen van nationale rauw afgekondigd. We proberen morgen weer contact te zoeken met de camping en hopen er het beste van…..

In het kort het vervolg van onze reis en om te beginnen het vertrek op 10 juni (Marius jarig) van de camping. Lidewij had ons beloofd de hobbelweg omhoog met het busje te brengen, en zo gedaan , de fietsen en bagage pasten er gemakkelijk in dus dat was fijn en ze slingerde ons nog een extra heuvel op zodat we deze ook niet hoefde te fietsen, super zo vonden wij!  De route ging door eucalyptusbossen en met veel dalen, mooie route. Onderweg bij een bakker gestopt alwaar een heel leuk hondje ons hierna achtervolgde, als we met de auto waren geweest was de kans heel groot geweest dat we hem op de achterbank hadden gezet en meegenomen We moesten extra hard aanzetten om hem kwijt te raken…..

Tomar met het kasteel op de top was onze volgende stop, hier een kamer gevonden waar we de fietsen omhoog moesten sjouwen. Op het plein was een Harley Davidson bijeenkomst, honderden motoren, was een imposant gezicht en leuke sfeer Hevelachtige rit de volgende dag, oninteressante camping. Door naar Arriaolos, het was zeer heet 41 graden, en bijna niet te doen om te fietsen en in dit dorp gestopt voor een kamer, wat heel leuk uitpakte. Het was het feest van het tapijt, het dorp staat erom bekend hand geborduurde tapijten te maken. Hier hing het dorp vol mee en er was feest, het feest van het tapijt, jawel, gezelligheid op het plein en muziek,.

Door naar Evora, het was wederom heel heet de afstand was klein maar ver genoeg voor vandaag, in Evora een jeugdherberg gevonden waar we een 2 persoons kamer konden krijgen, mooi oud gebouw.

Door de hitte eerst een paar uur bijgekomen op de koele kamer en hierna de stad ingegaan waar we niet zoveel van gezien hebben als we wilde , wel de Se kathedraal en museum bezocht en door de kleine straatjes geslenterd.

Het blijft heet en hierdoor is het moeilijk fietsen en zeker zwaar om te klimmen, we hebben daarom besloten om voorlopig meer aan de kust te blijven hier is het iets koeler en minder heuvelig, hoewel dat soms ook nog wel tegenvalt!

Verder door het mooie Alentejo gebied , dunbevolkt en we hebben een paar mooie rustige weggetjes gefietst, rondom veel kurkeiken en even een uitstapje om een soort van hunebed te bekijken, 6 meter hoge stenen, ooit mooi aangelegd maar nooit meer onderhouden.

Dalen verder af naar Alcacer do sal, muggen camping, zeker 20 muggenbeten…..

Door naar de kust een heuvelige wisselend drukke weg gereden , er waren opeens vele fel groene velden dit bleken rijstvelden te zijn, nooit geweten dat dit hier verbouwd werd, zo droog en dan opeens die natte velden. Heel apart om te zien. Proberen morgen vroeg te vertrekken om de hitte voor te zijn, een leuke camping deze keer aan zee, moesten er 4 kilometer voor om rijden ,lees klimmen, maar toch de moeite waard! Heerlijk plekje zicht op zee door de bomen. Naar het strandje gelopen maar niet goed de zee in gedurfd, te hoge golven! Mooie rotsformaties. Tot zover dit verslag.